Opdateret Lederskab nr. 4:
Udkom d. 4. august 2004
Tema: Forandring og forandringsledelse
Kært barn har mange navne...
Forandring kan benævnes på mange måder. Fra mindre justeringer og tilpasninger – til en virkelig forandring, ja, nærmest en revolution.
Skal man gennemføre en meget dybtgående forandring, en slags
revolution, kræver det naturligvis tilsvarende skarp ledelsesfokus
igennem alle faser, hvis det skal lykkes.
Vigtig pointe: Skarp ledelsesfokus
Men pointen her er, at uanset hvilket niveau forandringen retter sig
imod, så skal ledelsen altid investere stor opmærksomhed og skarp ledelsesfokus,
hvis forandringen skal bære frugt.
Proaktiv – eller reaktiv
En forandringsproces kan iværksættes proaktivt, hvor anledningen kommer fra organisationen selv internt - eller reaktivt, hvor det sker som reaktion på ændringer af ydre forhold. Sidstnævnte vil ofte have en gavnlig indflydelse på gennemslagskraften i organisationen, mens førstnævnte oftest giver det bedste og mest helstøbte resultat for organisationen.
Afgørende faser i forandringsledelse
I nyhedsmailen har vi forsøgt med en meget overskuelig og skematisk oversigt over afgørende elementer, der må være til stede, hvis en forandring skal lykkes og bære frugt. Og modsat: hvad der sker ved fravær af enkelte af de bærende elementer.
De vitale elementer disponerer sig overordnet inden for ledelsens område – og medarbejdernes område.
Ledelsens område
Lederskab
Management
Medarbejdernes område
At ville
At kunne
De enkelte dele heraf bliver i nyhedsmailen nøje gennemgået.